MyHeritage anmäls till Datainspektionen

MyHeritage

MyHeritage

Konsumentorganisationen Sveriges Konsumenter meddelade nyligen att de anmält det israeliska släktforskningsföretaget MyHeritage till såväl Datainspektionen som Konsumentverket. De menar bland annat att avtalet man godkänner när man som kund använder sig av företagets DNA-tjänst är alltför komplicerat.

När EU:s omfattande regelverk GDPR lanserades undrade många hur det skulle påverka släktforskningssajter och det är bland annat med grund i denna dataskyddsförordning som Sveriges Konsumenter riktar skarp kritik mot företagets hantering av sina kunder. Till grund för anmälan har en juridisk bedömning gjorts av den norska advokatfirman Bing Hodneland.

Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter, säger följande angående DNA-tjänsten:

”Du kan få en ny kod till ditt bankkort, men DNA-koden varar livet ut. Det finns ingen känsligare data än ditt eget DNA. Därför är det så allvarligt som det bara kan bli att bryta mot lagen, både när det gäller den GDPR och avtalet i sig”.

Sveriges Konsumenter invänder också mot den avtalstext man som kund måste godkänna. ”Det är en extremt lång avtalstext, som dessutom är fylld av ord som du behöver vara såväl läkare som jurist för att förstå.”, skriver organisationen i ett pressmeddelande. Man kan tycka att de därigenom idiotförklarar hela det svenska folket. Den här typen av avtal finns hos otaliga företag i alla branscher. För den som själv vill bilda sig en uppfattning om avtalet så hittas det här.

Sveriges Konsumenter invänder också mot att MyHeritage kräver att eventuell rättsliga tvister ska avgöras i Israel där företaget har sitt huvudkontor. Så här skriver de i sitt pressmeddelande:

”Vi menar att det bryter mot lagen. De har inte laglig rätt att frånta den enskilda konsumenten den rättigheten. Men en privatperson kommer ju inte veta det – alltså slipper de undan. Det ska mycket till för att en svensk ska driva en rättsprocess utomlands.”

Vi har bett MyHeritage om en kommentar angående anmälan men har ännu inte hört något från företaget.

Det bör poängteras i sammanhanget att vem som helst i eller utanför Sverige kan göra en anmälan till Datainspektionen och Konsumentverket. Det handlar än så länge ENDAST om en anmälan och inga beslut har fattats i något av ärendena.

Sveriges Konsumenter bildades 1992 för att stärka konsumenternas roll i Sverige och EU. En huvudorsak var EU-inträdet som öppnade för inflytande i olika organ för ideella konsumentorganisationer. År 2006 övertog Sveriges Konsumenter också tidningen Råd & Rön från Konsumentverket.

MyHeritage är en av de ledande internationella släktforskningsplattformarna med omkring 100 miljoner användare över hela världen. Företaget grundades 2003 av Gilad Japhet som fortfarande är bolagets VD. I november 2012 förvärvade Myheritage sin huvudkonkurrent Geni. I Sverige samarbetar de sedan flera år tillbaka med släktforskningsföretaget Arkiv Digital för vilka de tillhandahållit omfattande register över Sveriges befolkning.

Länkar för vidare läsning:

Anmälan till Datainspektionen
Anmälan till Konsumentverket

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *