Islam och muslimernas historia i Sverige

Nu i dagarna firar muslimerna i Sverige (och resten av världen) högtiden Eid al-Adha så då passar det väl bra att berätta lite om muslimernas och islams historia i Sverige. Även om Sverige haft kontakter med muslimska länder sedan länge så skulle det dröja till slutet av 1800-talet innan några muslimer bosatte sig permanent i landet.

Arkeologiska spår

Under vikingatiden reste svenskar som bekant långväga för att idka handel med andra länder och kulturer och det kanske inte är så överraskande att dessa pionjärer även kom i kontakt med islam i Mellanöstern. Bevis för detta finns såväl i skriftliga dokument från andra länder som arkeologiska fynd här i Sverige. På Enköpings museum ställde man 2018 ut kläder med ursprung i Mellanöstern som hittats i gravar. Under dessa resor stannade sannolikt också några enstaka unga vikingar kvar och konverterade till islam.

Karl XII i osmanska riket

Mellan 1709 och 1714 så levde vår svenska kung Karl XII i det osmanska riket där han ämnade förena sig med sultanen Ahmed III mot deras gemensamma fiende Ryssland. 1700-talets första hälft kom som ett resultat av detta att bli en blomstringstid för Mellanöstern-studier i Sverige. Många forskare reste till Turkiet och andra länder inom det vidsträckta osmanska riket för att studera muslimsk kultur, språk, arkitektur, religion m.m.

Turkarna i Karlshamn får praktisera sin religion

I Turkiet lånade Karl XII stora summor pengar, dels av sultanen själv och dels av de turkiska elitsoldater (janitsjarer) som både skyddade och övervakade svenskarna samt av osmanska köpmän av olika ursprung. Den totala skulden uppgick till 2,5 miljoner riksdaler vilket motsvarar omkring en halv miljard kronor idag. Naturligtvis ville kreditorerna ha tillbaka dessa pengar och därför anlände den 6 januari 1716 ett fartyg till Karlshamn med ett 60-tal personer ombord. Dessa var främst turkar (antagligen också några araber) men även greker, armenier och judar som verkade som köpmän i det osmanska riket.

Kungen gav besökarna tillstånd att praktisera sin religion på platsen eftersom de inte var svenska undersåtar men all religionsutövning skulle ske bakom lyckta dörrar. De mosaiska trosbekännarna gavs även rätt att omskära sina nyfödda söner om det blev aktuellt.

Slagsmål, mord och en avrättad turk

Det kom att bli en oönskat lång och spänd väntan för besökarna från det osmanska riket. 1716 avled en judisk köpman efter att ha misshandlats av en polsk officer. Året därpå avrättades en turk efter att ha knivmördat en landsman. Karl XII:s önskan var att isolera besökarna i Karlshamn men turken Habil Puska fann tristessen olidlig och reste därför till Lund för att studera turkiska böcker på universitetsbiblioteket.

Skulden justeras

1719 flyttades de osmanska kreditorerna till huvudstaden Stockholm. Efter att ha fått betalt i ett par omgångar så lämnade de landet året därpå men det var inte förrän 1738 som skulden var återbetalad i sin helhet.

De första muslimerna i Stockholm

Ebrahim Umerkajeff i ansökan om uppehållstillstånd 1918

En av de första mer bofasta muslimerna i landet torde ha varit Ebrahim Letejeff Umerkajeff (1877–1954) som 1897 bosatte sig i den kungliga huvudstaden. Han var en körsnär och tatar från staden Penza som ligger drygt 60 mil sydväst om Moskva. Anledningen till att han besökte Sverige var för att delta i den stora Konst- och industriutställningen som hölls på Djurgården detta år. Han gifte sig med en svensk kvinna vid namn Maria Elisabet Hult (1876-1955) med vilken han fick sonen Hussein Umerkajeff (1901-1989) som var en duktig sprintlöpare och bowlare.

Sveriges första muslimska församling bildas

De flesta av de muslimer som kom till Sverige under första hälften av 1950-talet var tatarer men den första muslimska imamen i landet kom att bli turken Osman Soukkan (1903-1975). Tillsammans med Umerkajeff och Akif Arhan bildade han 1949 landets första muslimska församling och förening, Turk-Islam Föreningen i Sverige för Religion och Kultur. Enligt den dödsannons som publicerades i Dagens nyheter såväl som i Svenska dagbladet 22 respektive 23 oktober 1954 var Umerkajeff själv “pionjär för bildandet av den numera organiserade menigheten av muhammedanska trosbekännare”. Vännerna brukade träffas på Kjellssons café intill Umerkajeffs pälvsvaruaffär. De firar Muhammeds födelsedag i Konserthuset, ber i Folkets hus och avslutar fastan i Medborgarhuset.

En egen begravningsplats och den första moskén

På 1950-talet köptes begravningsplatser för muslimer vid den stora Skogskyrkogården i Stockholm. 1973 kom ett antal shiamuslimer av indiskt ursprung till Sverige och Trollhättan som ett resultat av att Ugandas diktator Idi Amin utvisat alla asiater från landet. År 1973 bildades också Riksorganisationen Förenade Islamiska Föreningar i Sverige bildades 1973 vilken blev statsbidragsberättigad 1975. Den allra första moskén i Sverige byggdes 1976 i Göteborg och följdes av Malmö moské 1983.

Hur många muslimer finns i Sverige idag?

Sedan 1951 har vi fullständig religionsfrihet i landet och eftersom ingen statistik baserad på religionstillhörighet längre förs så är det mycket svårt att sätta en exakt siffra på hur många svenskar som är kristna, muslimer eller anhängare av någon annan religion. Den sista folkräkningen i Sverige där man ombads uppge sin trosuppfattning genomfördes år 1930. Då uppgav endast 15 personer att de var muslimer. Det som kan sägas säkert är att år 2019 så var drygt 200000 svenskar medlemmar i någon islamisk församling som mottar statsbidrag. Muslimer av turkiskt ursprung var länge den största gruppen i landet men efter det utdragna kriget mellan Iran och Irak så blev muslimerna från Irak snabbt den klart största. Betydande grupper från Bosnien och Somalia har också kommit till Sverige på grund av krigen i dessa länder.

En tanke på “Islam och muslimernas historia i Sverige

  1. Leif Andersson

    Jag tror snarare att det ni som försöker vara politiskt korrekta. Jag är inte speciellt intresserad av muslimerna i Sverige. Och jag vet att många med mig är av samma åsikt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *