Blekinge-bor på resa till Tahiti, Panama och Singapore
Har du förfäder i Blekinge? Då har du säkerligen åtminstone någon båtsman i släkten. Det är också sannolikt att några av dina släktingar fick ser mer av världen under ett par år på 1800-talet än de flest av oss gör under en hel livstid. Det var en unik upplevelse och en unik händelse i Sveriges historia.
Fregatten Eugenie byggs
Historien tar egentligen sin början redan år 1844. Detta år byggdes nämligen fregatten Eugenie på flottans varv i Karlskrona under ledning av Johan Aron af Borneman (1768-1846). Fartyget sjösattes strax före jul men trädde inte i tjänst förrän 1846. Det var 46,69 meter långt, kunde föra 46 kanoner och vägde drygt 1300 ton. Namnet kommer från Oscar I:s dotter, Prinsessan Eugénie.
Expeditionens bakgrund
Redan tio år tidigare hade den första svenska världsomseglingen ägt rum. Då var den dock oplanerad och genomfördes med det mindre fartyget Mary Ann, byggt i Luleå. Denna gång skulle det bli ”på riktigt”. Förutom att visa att man kunde så var ett viktigt syfte med resan att knyta närmare handelskontakter med alla delar av världen. Det fanns således mycket tidiga tankar på en välfungerande global handelsmarknad. Den 30 september 1851 lämnade Eugenie Sverige med 344 besättningsmän ombord under ledning av Christian Adolf Virgin (1797-1870).
Tillbaka i Sverige
Den 4 juli 1853 – på självaste kungens födelsedag – avslutade Eugenie sin nästan två år långa resa och ankrade i huvudstaden Stockholm. Där välkomnades de av salutskott och en stor folksamling på Strömmen. Hela besättningen blev också bjuden på en finmiddag på Davidsons Casino på Djurgården och ett besök på Tivoli innan de återvände till nära och kära i hemorten. De hade säkerligen berättelser för flera år att förmedla till nyfikna öron. Man kan också misstänka att dessa berättelser inspirerade en del unga och äventyrliga sinnen att söka sig till Amerika under kommande årtionden.
Med ombord hade också funnits forskare och vetenskapsmän som samlade in material till Kungliga Vetenskapsakademien (KVA). En del föremål från resan förvaras idag på Etnografiska museet i Stockholm. Endast sex man ut besättningen avled under den framgångsrika resan vilket av Aftonbladet konstaterades som ”en stor lycka”. De omkomna var materialförvaltaren Bagge, skeppsgossen Sommar samt båtsmännen Sörman, Löpare, Broms och Compus.
Så här skrev Aftonbladet den 5 juli 1853:
I går afton omkring kl. 6 hade Stockholms invånare den glädjen att helsa fregatten Eugenie, kommendörkapten Virgin, välkommen åter från sin nära tvååriga och lysande verldsomseglingsresa. Klockan straxt efter sex visade sig ändtligen för den på Skeppsbron församlade oräkneliga folkmassan det präktiga skeppet, bogseradt af ångfartygen Flink och Hercules, och helsade under full flaggning kastellet med en dundrande salut, som genast besvarades. En kort stund derefter lade det sig för ankar midt för Skeppsholmen, och gaf derpå den kungliga saluten med 32 skott.
Knappt hade det stolta fartyget kastat ankar, innan det omgafs af en talrik svärm båtar, som tillförde det besökande, hvilka skyndade att välkomna de återkomne verldsomseglarne. Äfven i dag har fregatten oupphörligt varit öfversvämmad af besökande, som med förekommande välvilja lemnats tillträde till alla delar af fartyget. Lossning har rean börjat af de lårar som innesluta naturforskarnes samlingar, hvilka lära ha vuxit till den betydenhet att hvarje disponibelt utrymme deraf varit upptaget. Man ser äfven ombord på fregatten åtskilliga sällsynta djur från skiljda delar af verlden, och besättningen har att visa diverse småsaker inköpte och smlade på de många platser som blifvit besökta.
En familjeaffär
Att man följer i fädernas fotspår är vi släktforskare vana vid. Prästsöner blir präster, hantverkarsöner tar över verkstaden, gårdar går i arv inom samma släkt generation efter generation. Flottans anställda hade därför också ofta nära personliga band till varandra, inte minst i det lilla kustlandskapet Blekinge. Ombord på Eugenie fanns exempelvis de två bröderna Sven Fällman (1822-1909) och Karl Ny (1820-1870) samt deras svåger Karl Nord (1822-1870), alla tre artilleribåtsmän från landsbygden norr om Karlskrona.
Från hamn till hamn
Eugenie besökte hamnar i hela världen. Exakt vad varje enskild besättningsman gjorde i dessa hamnar under resan kommer vi aldrig att få veta. De sparade helt säkert på en del hemligheter och mindre smickrande händelser. De platser som Eugenie gick i land på var Portsmouth, England – Funchal, Madeira, Portugal – Rio de Janeiro, Brasilien – Montevideo, Uruguay – Buenos Aires, Argentina – Colonia, Uruguay – Port Famine, Magellans sund, Argentina – Valparaíso, Chile – Callao, Peru – Puná, Peru – Panama – Galapagosöarna, Ecuador – Honolulu, Hawaii, USA – San Francisco, USA – Honolulu, Hawaii, USA – Tahiti, Franska Polynesien – Sydney, Australien – Pouynypet (Karolinerna) – Guam – Hongkong – Kanton, Kina – Manilla, Filippinerna – Singapore – Batavia, Indonesien – Kokosöarna, Australien – Mauritius – Kapstaden, Sydafrika – Sankta Helena, Storbritannien – Plymouth, England – Cherbourg, Frankrike.
Världsomseglingen i litteraturen
En så unik händelse i Sveriges moderna historia gick naturligtvis inte obemärkt förbi. Mycket skrevs om Eugenies unika resa. Under åren efter hemkomsten publicerades en lång rad vetenskapliga artiklar om gjorda fynd i skrifter från Kungliga Vetenskapsakademien. Sjöofficeren Carl Skogman lät också publicera en omfattande reseskildring i två volymer som i detalj beskrev världsomseglingen.
Eugenie går i graven
Under 1876 och 1877 nedgraderades Eugenie till en korvett och fungerade från maj 1888 endast som övningsfartyg. Därmed försvann också de nu omoderna segelfregatterna helt från den svenska flottan. Det åldrade och erfarna fartyget såldes från Sverige år 1919 till ett rederi i norska Moss som använde det som flytande bostad för sina anställda. 1926 köptes det slutligen av en skrothandlare i Halmstad för att huggas upp vid Torekov på västkusten.
- Smålanden som blev Småland – en resa genom svunnen tid
- Varför ska man släktforska?